BelOrta trapte dit voorjaar de tweede editie van haar steuncampagne voor lokale sportverenigingen op gang. Daarbij ging de coöperatie opnieuw op zoek naar het Plezantste Legioen van het land. Die sportclubs delen immers dezelfde waarden als de BelOrta producenten: het harde werken, de gedeelde passie en de goesting om elke dag opnieuw voor het allerbeste resultaat te gaan. Om kans te maken op de hoofdprijs van €5.000, werden alle clubs in ons land uitgedaagd om een foto in te sturen van hun Plezantste Legioen. Hoe te winnen? Door de meeste stemmen van de volksjury binnen te rijven.
Dit jaar gingen meer dan 100 clubs de uitdaging aan om stemmen te verzamelen op hun foto. In totaal werd er ruim 32.000 keer gestemd op de verschillende foto's. Met meer dan 6.000 stemmen haalde Cycling Team Glabbeek de overwinning binnen, waardoor ze de hoofdprijs van €5.000 winnen en zich het komende jaar het Plezantste Legioen van het land mogen noemen.
De ropeskippers Rom Skippers Mechelen en volleybalclub Lennik Dames eindigden respectievelijk op plaats 2 en 3 waardoor ze hun clubkas met €1.000 gespijsd zien.
De juryprijs voor plezanste inzending ging naar judoclub Yama-Arashi Bavikhove en voetbalclub KFC Broechem. Ook zij slepen elk €1.000 in de wacht.
Samen strijden als één team met een hechte vriendengroep
"In maart kregen we te horen dat onze hoofdsponsor stopt op het einde van 2023. Deze wedstrijd kwam dan ook op het ideale moment om te proberen extra sponsoringsbudget te verwerven. Al onze trainingen vertrekken vanop een fruitteeltbedrijf van peren . In de winter trainen we tussen de perenplantages en indoor in omgebouwde oude koelcellen. Aangezien de wedstrijd begon in de bloeiperiode van de perelaars, kwamen we al snel op het idee om fruit en sport in één foto te plaatsen. Om stemmen binnen te halen werd voornamelijk reclame gemaakt op onze sociale media. Maar we gingen ook van deur tot deur, spraken mensen aan tijdens wielerwedstrijden,...", aldus Gunther Stockx van het Cycling Team Glabbeek.
"Dat we dan de meeste stemmen hebben gehaald, danken we aan de inzet van veel mensen die er echt voor gegaan zijn. De overwinning voelt voor ons dan ook aan als een teamoverwinning. Dat is net de boodschap die we onze jeugd meegeven: steeds samen strijden als één team met een hechte vriendengroep. Het is dan ook zeker de bedoeling dat elk lid voordeel haalt uit deze sponsoring."
Welkome bijdrage tot het WK-budget
"12 ropeskippers van onze club hebben zich in het voorjaar weten te kwalificeren voor het WK in Colorado Springs (USA) deze zomer. Het zijn voornamelijk deze geselecteerden die hiervoor acties opzetten om de trip te kunnen bekostigen. Het sponsorbedrag dat we met deze wedstrijd konden winnen, was dus meer dan welkom. De foto moest voor ons voldoen aan 3 eisen: 1) leuk om te zien, 2) onze sport in actie en 3) de link met BelOrta", vertelt Karel Vandervelden van de Rom Skippers Mechelen.
"We hebben alles uit de kast gehaald om stemmen te verzamelen: vrienden en familie, klasgenoten, collega’s, social media,... We hebben zelfs een QR-code aangemaakt waarmee we gemakkelijk stemmen konden ronselen op de zaterdagmarkten in Mechelen en tijdens ropeskipping-wedstrijden, onze jaarlijkse ROM-show,... De €1.000 is een zeer welkome bijdrage tot het WK-budget, al zijn we ook een beetje ontgoocheld dat het niet de hoofdprijs is, want we hebben er hard voor gewerkt en de wedstrijd is lange tijd spannend geweest."
Benefiet t.v.v. herstel 20-jarige speelster
"We zijn bij VC Lennik Dames aan de slag gegaan om een 20-jarige speelster van onze ploeg te steunen. Ze raakte besmet met een zeldzame maar levensbedreigende bacterie. Ze heeft dagenlang gevochten voor haar leven maar is er gelukkig door geraakt, en ze is nu héél sterk aan het werken aan haar herstel. Helaas had haar strijd tegen de bacterie als gevolg dat er niet genoeg bloed en zuurstof naar haar handen en voeten ging, waardoor haar onderbenen en enkele vingers deels moesten worden geamputeerd. VC Lennik Dames wil heel graag dat herstel blijvend ondersteunen. Daarom organiseerden we een benefiet om geld in te zamelen, waarop vele honderden mensen aanwezig waren. De opbrengst van de fotowedstrijd van BelOrta gaat dan ook voor de volle 100% naar deze benefiet.
Voor de actie van BelOrta is VC Lennik Dames aan de slag gegaan met de slogan “Hoeveel digitale contacten hebben we eigenlijk?". We overtuigden vrienden, familie, collega’s, buren,... om een stem uit te brengen op onze foto. Op die manier verzamelden we bijna 3.000 stemmen. VC Lennik Dames heeft een tijdje aan de leiding gestaan, maar is vervolgens voorbijgesneld door twee sportverenigingen die uiteindelijk meer dan het dubbele van het aantal stemmen hebben ontvangen dan VC Lennik Dames zelf. Zij zijn dus compleet terechte winnaars en een heel tevreden VC Lennik Dames."
Happy vibes die letterlijk voor de foto mochten ontploffen
"Via één van onze vaste sponsors zagen we jullie oproep op Facebook. Een leuke uitdaging en een mooie kans waar wij ons als club heel graag extra voor wilden inzetten. KFC Broechem is een bruisende club waar iedereen erbij hoort. Elke training en match, maar ook zeker op de evenementen die we daarnaast organiseren, staan onze leden klaar met een enorme portie positieve energie. Deze kracht en energie moest letterlijk van de foto spatten. Happy vibes die letterlijk eens voor de foto mochten ontploffen! Dat we dan ook winnen is héél leuk nieuws voor de hele club!
Het sponsorbudget zal integraal ingezet worden voor onze jeugdspelers. Zo kwam onze eigen jeugdraad al met enkele leuke tips voor bijvoorbeeld verbindende evenementen, een eigen supportersclub, een speelhoek... We zijn dit jaar ook gestart met Broekievoetbal voor de allerkleinsten vanaf 2,5 jaar en ook een G-voetbalploeg werd opgestart, waarvoor we zeker nog iets extra kunnen voorzien qua materiaal of kledij. 'KFC Broechem, de club van en voor Broechem' is onze clubslogan maar die was tijdens deze actie letterlijk te voelen. We kunnen als bestuur niet wachten hen dit leuke nieuws te mogen meedelen!"