Met een focus op lokale teelt en kwaliteitsvolle producten heeft BelOrta zich gevestigd als dé aanbieder voor kwalitatieve komkommers in binnen- en buitenland. Dat BelOrta komkommers ook buiten de landsgrenzen in de smaak vallen, komt tot uiting in de exportcijfers. Het toegenomen aanbod blijft zijn weg vinden in binnen- en buitenland.
Uit cijfers van GFK (i.o.v. VLAM) blijkt dat de consumptie van komkommers bijna verdubbeld is ten opzichte van 15 jaar geleden. Terwijl een consument 15 jaar geleden gemiddeld 780g komkommer per jaar at, is dat intussen gestegen tot gemiddeld 1,45 kg.per jaar. Verder tonen deze cijfergegevens aan dat de belangrijkste kopers in België voornamelijk gezinnen met kinderen en jonge singles zijn. Deze groepen hebben de veelzijdigheid en het gemak van komkommers omarmd, waardoor ze onmisbaar zijn geworden in de keuken.
Afgelopen jaren namen ook de komkommerspecialiteiten bij BelOrta gevoelig toe. Door de gestegen consumenteninteresse voor snackkomkommers en cocktailkomkommers werd een heel nieuw marktsegment aangeboord. De snackkomkommers worden vaak samen met snacktomaten en snackpaprika’s aangeboden in on-the-go-concepten zoals shakers of zakjes maar vinden ook hun weg in apéro en tapas-toepassingen. Cocktailkomkommers hebben dan weer een groei gekend door de snackification-trend waarbij ze gezien worden als gezond alternatief als tussendoortje. Die laatste worden bij BelOrta aangeboden in het Crunchy-King-segment.