Kevin is al de vierde generatie van de familie Pittoors die in de agrarische sector werkt. “Mijn overgrootvader was landbouwer en schakelde op het einde van zijn carrière over naar serreteelt van sla en tomaten. Sinds de generatie van mijn vader worden er uitsluitend tomaten geteeld”. De vader van Kevin begon 15 jaar geleden met het telen van meerdere soorten tomaten, om te diversifiëren en nichemarkten aan te spreken.
In 2015 hebben Kevin en Chelsey samen met hun beide vaders Primato opgericht. Ondertussen is ook Colin, de broer van Kevin, mee in het bedrijf gestapt.
Nu telen ze 2 grote tomatensoorten en 5 specialiteiten, zoals Cherrystar en Papritom. In de toekomst sluiten ze niet uit dat ze nog meer soorten gaan proberen, maar dat is zeker niet evident. Elke soort heeft specifieke noden in verband met voedingsschema’s en gewasverzorging. Bij specialiteiten is het ook belangrijk om klantgericht te werken. “De vraag naar het product en de gewenste verpakking hangt sterk af van de klant dus wij moeten daar zo flexibel mogelijk in zijn”, vertelt Kevin. “Dus hoe meer verschillende soorten tomaten, hoe complexer het wordt om alles voldoende aandacht te geven, en we willen altijd de kwaliteit van de tomaten blijven garanderen”.
Primato heeft 12 hectare tomaten staan, waarvan 6 hectare onder belichting en 6 hectare zonder belichting. Op die manier zijn er het hele jaar rond tomaten. Voordat de familie Pittoors naar telen met belichting omschakelden was er in de winter een rustige periode. Nu is die eigenlijk verdwenen.
De leukste fase in het teeltproces vinden Kevin en Chelsey het opplanten van nieuwe tomaten. “Het is dan een nieuwe start voor de tomaten en dat is mooi om te zien”, vertellen ze. Ook de allereerste oogst vindt Kevin fijn. “Dan zie je je product, waar je zo veel tijd en energie in hebt gestoken. Dat is wel een mooi moment”.
Een uitdaging voor de familie Pittoors is het tegenhouden van tomatenvirussen. Dit kan op vele manieren binnen komen en is daarom moeilijk te stoppen. “Je moet altijd attent blijven en maatregelen treffen in verband met hygiëne”, vertelt Kevin.
Een andere belangrijke focus is het personeel. Primato heeft een groot aantal vaste werknemers, aangevuld met enkele seizoenarbeiders. Voor Kevin en Chelsey is het welzijn van hun personeel belangrijk. “Wij proberen zo goed mogelijk een aangename sfeer en werkplaats voor ons personeel te creëren, zodat ze zich op hun gemak voelen”, vertelt Chelsey.
De familie Pittoors vindt het ook belangrijk dat de consument weet dat hun tomaten lokale producten zijn. “Het bewustzijn bij de consument is al beter dan enkele jaren geleden, maar een groot deel weet nog niet dat er in België een heel jaar lang kwaliteitsvolle tomaten worden geteeld. BelOrta helpt bewustzijn te creëren bij de consument, wat ons natuurlijk gunstig is”. Kevin vertelt ook dat er steeds meer een driehoeksverhouding ontstaat tussen de teler, BelOrta en de klant. Daarbij is er meer en meer een rechtstreekse samenwerking tussen alle drie de partijen, wat het aangenaam werken maakt.
Naast kwaliteit zet Primato ook in op duurzaamheid. Ze proberen als bedrijf een voortrekker te zijn in de sector. Zo wordt er veel aandacht besteed aan het waterbeleid en energie efficiëntie en tegen ziekten en plagen wordt er maximaal gewerkt met biologische bestrijders.
Om te blijven innoveren worden elk jaar ongeveer 50 nieuwe proefvariëteiten getest om te zien welke planten hier aarden en welke niet. Zo komen er elk jaar wel een paar nieuwe soorten naar voren.
In zijn vrije tijd gaat Kevin graag fietsen. “Dat is de perfecte ontspanning, dan kan ik rustig mijn hoofd leeg maken”. Zelf eten Kevin en Chelsey natuurlijk ook veel tomaten. “Tomaten kan je op zo veel verschillende manieren bereiden en eten, wij eten ze heel vaak gewoon op onze boterham ’s middags”.
Kevin en Chelsey geven nog een tip mee: “Leg tomaten niet in de koelkast, dan verliezen ze veel smaak. Je bewaart ze het best op een plek waar het rond de 12 tot 16° C is, zoals de kelder of de garage”.