BelOrta stond aan de wieg van de Coeur de Boeuf tomatenteelt in België en heeft zich ontwikkeld tot de voornaamste aanbieder in de Benelux. 'Den Overkant', een familiebedrijf uit Sint-Katelijne-Waver, heeft op zijn beurt al meer dan twintig jaar ervaring in het telen van de mediterrane Coeur de Boeuf tomaat. Deze uitgebreide ervaring stelt hen in staat om het product nauwkeurig af te stemmen op de gewenste specificaties van de klanten. Bovendien is de continuïteit van het bedrijf gewaarborgd, met de toetreding van zoon Brecht enkele jaren geleden.

De Coeur de Boeuf-tomaat, letterlijk vertaald als 'ossenhart', ontleent zijn naam aan zijn opvallende vorm. Deze bijzondere tomaat heeft de eigenschap om van binnen naar buiten te kleuren, wat betekent dat een groene Coeur de Boeuf perfect rijp kan zijn aan de binnenkant. De combinatie van een rode interne kleur met een groene buitenkant zorgt voor een visueel aantrekkelijke toevoeging aan diverse gerechten, zowel warm als koud.

In 2023 voerden de telers bij BelOrta meer dan 2.000.000 kg Coeur de Boeuf tomaten aan. Het areaal stijgt dit jaar met 28% en bedraagt nu meer dan 5 hectare. Hierdoor wordt er een aanzienlijke toename verwacht in de oogst van Coeur de Boeuf tomaten ten opzichte van vorig jaar. BelOrta biedt deze tomaten aan in diverse verpakkingen, variërend van 3 kg tot 6 kg, maar ook kleinere verpakkingen zijn beschikbaar. De Coeur de Boeuf-tomaten zijn op hun best van maart tot en met november.

Zie ook de RTV-reportage.

Ook seizoensstart voor groene paprika's en snoeptomaatjes

Verder is ook het paprika- en snoeptomatenseizoen van start gegaan bij BelOrta. Woensdag 28 februari werden de eerste groene paprika’s van het seizoen geveild. Met in totaal 72 hectare aan geblokte paprika's kunnen paprikaliefhebbers ook dit jaar zorgeloos genieten van lokaal geteelde paprika’s.

In 2023 verkocht BelOrta in totaal 21 miljoen kilogram geblokte paprika's (groen – geel – rood). Dit jaar belooft een vergelijkbare, zo niet grotere, oogst met een seizoen dat loopt van begin maart voor groene paprika's, half maart voor de gekleurde varianten, en dat doorgaat tot eind oktober.

Tegelijkertijd start ook het seizoen van de snoeptomaatjes. Met een gelijkblijvend areaal van 8 hectare en een totale verkoop van bijna 2 miljoen kg in 2023, is BelOrta vastbesloten om heerlijke snoeptomaatjes te leveren. Het seizoen loopt van week 13 tot week 46, en BelOrta heeft ervoor gekozen om virusresistente rassen te gebruiken, die zowel de telers als de consumenten verzekeren van een betrouwbare en smaakvolle ervaring.

Vooruitblik op komende weken

Naast paprika's en snoeptomaatjes kunnen consumenten zich verheugen op een veelheid aan primeurverkopen van diverse groenten en fruit in de nabije toekomst. Denk hierbij onder andere aan de verwachte primeurverkoop van aardbeien, sperziebonen, courgettes… Met een breed scala aan verse producten in het vooruitzicht, belooft het seizoen vol smaakvolle verrassingen te zitten voor alle liefhebbers van groenten en fruit.

Bel Orta Didier Algoet en vrouw Sabine met eerste groene paprika