Vierde editie BioVLAM

Reeds voor het 4de jaar op rij gaat VLAM op zoek naar dé bio-ambassadeur van Vlaanderen. Daarmee richten ze het vizier op innovatieve, duurzame en ondernemende initiatieven die de bio-sector een fiks duwtje in de rug geven. Gisteren werden de genomineerden bekend gemaakt, met ook de bio Ruby Red van BelOrta-teler Vitaetom bij de genomineerde kandidaten.

Ideaal moment voor marktintroductie

Bio Ruby Red slaagt erin om als belangrijk tomatenmerk succesvol de overstap te maken naar de bio-rayon. Een heuse prestatie die ook de jury niet ontgaan is. Uit gesprekken met klanten en eindconsumenten bleek dat er ruimte was voor de introductie van een tomatentype dat garant kan staan voor consistent uitstekende smaak. Bovendien wint de bio-markt, na een moeilijk 2022, opnieuw aan interesse en vraag. Het ideale moment voor marktintroductie dus.

Vrucht van hard werk

‘'We zijn heel trots dat we erin geslaagd zijn deze premium tomaat in de bio-teelt te introduceren’, aldus teler Koen Van Hauteghem van Vitaetom. ‘Er spelen dan ook verschillende aandachtspunten mee wanneer je de stap van conventioneel naar biologische teelt wil zetten. Is het zaad geschikt voor bio-teelt, is het product compatibel met de grondteelt, past het in het teeltrotatie principe,… Het heeft de nodige voeten in de aarde gehad, maar we zijn blij dat we doorgezet hebben. Het eindresultaat mag er zijn!’

Of de jury van de BioVLAM hier hetzelfde over denkt, weten we in september, wanneer de winnaar geselecteerd wordt.