Mooi financieel resultaat leidt tot blijvende kostenverlaging telers

BelOrta kende in 2023 een aanzienlijke groei mede dankzij de integratie van de Belgische Fruitveiling. Alle aangesloten telers realiseerden een globale productomzet van 583 miljoen euro. In 2023 heeft BelOrta een mooi financieel resultaat neergezet. Tijdens de Algemene Vergadering werd dan ook duidelijk dat er ook voor 2024 de nodige middelen worden voorzien voor een aanzienlijke coöperatieve teruggave. Het overgrote deel van de GMO-steun vloeit via producentgerichte acties en collectieve investeringen terug naar de telers. Op deze wijze wenst de Raad van Bestuur en de directie de lijn van kostenverlagingen voor alle trouwe groente- en fruittelers te continueren en dat zonder in te boeten op de dienstverlening en commerciële slagkracht.

Maak kennis met onze nieuwe Raad van Bestuur

Volgende 20 bestuurders zullen de komen jaren het beleid van BelOrta uitstippelen: Aarts Peter, Algoet Didier, Bosschaerts Karel, Coolen Jack, De Keyser Bert, De Langhe Bart, De Ryck Jelle, De Wit Koen, Groven Patrick, Hermans Geert, Raskin Danny, Reijnders Gert, Smets Marc, Stockx Dieter, Van Haelst Raf, Van Hauteghem Koen, Van Hoof Pieter, Van Ingelgom Patrick, Verschaeren Peter en Vertommen Wim.

Met de installatie van de nieuwe Raad van Bestuur heeft BelOrta tevens afscheid genomen van volgende bestuurders: Bertels Dirk, Magnus Johan, Pauly Mathieu, Van Apers Robin en Van Dessel Marja. Tevens kwam het toegevoegd bestuursmandaat van volgende gewezen BFV-bestuurders ten einde: Benoit Marc, Corthaut Johnny, Lousbergh Ludo, Merckx Kristof, Thoen Patrick en Vanhellemont Mario.

Bel Orta verkiest nieuwe voorzitter en ondervoorzitters

Nieuwe voorzitter en ondervoorzitters

De nieuwe Raad van bestuur verkoos gisterenavond een week na de Algemene Vergadering Marc Smets (tweede van links) als voorzitter. Marc Smets volgt Dirk Bertels op en wordt bijgestaan door ondervoorzitters Danny Raskin, Peter Aarts en Karel Bosschaerts.

Marc Smets is sinds 1991 tomatenteler in Sint-Katelijne-Waver. In 2004 werd hij lid van de Raad van Bestuur van de Mechelse Veilingen, sinds 2013 van BelOrta, en in 2021 voorzitter van de Productadviesgroep Tomaat. Marc Smets zetelt ook in enkele besturen verbonden aan de Belgische veilingsector.

Peter Aarts (ondervoorzitter BelOrta) is komkommerteler in Asten, Nederland . In 2022 werd hij lid van de Raad van Bestuur en voorzitter van de Productadviesgroep Komkommer en Telersadviesgroep Herfstteelt Tomaat. Peter heeft heel wat bestuurlijke ervaring in de Nederlandse tuinbouwsector.

Danny Raskin (ondervoorzitter BelOrta) is fruitteler in Romershoven-Hoeselt. Reeds sinds 1983 zetelde hij in de Raad van bestuur van Veiling Borgloon. Sinds 1 januari 2014 is ondervoorzitter van de Raad van Bestuur van BelOrta en sinds 2018 voorzitter van de Productadviesgroep Hardfruit, een mandaat dat herbevestigd werd.

Karel Bosschaerts (ondervoorzitter BelOrta) teelt in Putte diverse vollegrondsgroenten, naast enkele glasgroenten. In 2021 werd hij voor het eerst verkozen tot bestuurslid BelOrta en nam hij het voorzitterschap op van diverse Product- en Teleradviesgroepen. Een engagement dat wordt bestendigd.